مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید.
از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم.
مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید.
majallehaqiqat.loxblog.com
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آخرین نطرات
علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
mohseni - روحش شاد
خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.
اجرکم عندالله پاسخ: سلام...
سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
- 1394/9/7/majallehaqiq
چهاردهمین جشن خانه موسیقی با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد برگزار شد در این مراسم، داریوش پیرنیاکان با توهین به سیو چهار سال فعالیت هنری هنرمندان عرصه موسیقی و نیز وزارت ارشاد تمامی این دوران را «زمستان موسیقی» نامید! این سخن که در حضور معاون هنری وزارت ارشاد عجیب و غیرمنتظره بود وقتی عجیبتر شد که پیرنیاکان در جایگاه یک اسلامشناس و فقیه قرار گرفت و مدعی شد که بررسیها نیز نشان میدهد که هیچ روایتی در اسلام وجود ندارد که براساس آن موسیقی حرام باشد! این مجتهد!! جدید خانه موسیقی با قدرت و قوت یک عالم دینی از فقها خواست توضیح دهند که کجای دین موسیقی را حرام دانسته است!؟ پیرنیاکان که یک تنه خود را صدای جامعه و جامعه موسیقی میداند، خواستار آزادی پخش صدای زنان خواننده هم شد و البته باز هم به دلیل عدم منع شرعی! معلوم نیست پیرنیاکان با چه پشتوانه علمی به خود حق اظهار نظر در امور فقهی و دینی میدهد. نکته تلخ ماجرا حضور معاون وزیر ارشاد و سکوت و انفعال وی در قبال این درخواستها و ادعای خلاف شرع است که جای تامل و تاسف و نیز واکنش صریح از سوی وی را دارد. ظاهراً عدهای اوضاع را آنقدر شلوغ میبینند که به خود اجازه خواندن آواز در دستگاه ابوعطا میدهند!(1)
مطالبی که خواندید به تاریخ :پنجشنبه 25 مهر 1392 - شماره 20618 در روزنامه کیهان با عنوان
(شهر شلوغ و آواز ابوعطا) به چاپ رسید.
اما آنچه مارا متعجب میسازد اضهارات پیرنیاکیان است که خود را در لباس یک اسلام شناس جا زده و چنین فتاوایی صادر می کند.
در ذیل به احادیث و فتاوایی از بعضی مراجع می پردازیم.
چند حدیث:
*-همانا خداوند تعالی مرا راهنما و رحمت برای جهانیان قرار داده و مرا امر کرده که مزمارها و معزفهها و تارها و بت ها و اعمال جاهلیت را از بین ببرم، بدرستی که معامله و تجارت و خرید و فروش آلات موسیقی حرام است. (مستدرک الوسائل، ج13، ص219) (مستدرک، ج2، ص 458)
*- از عبدالله بن عباس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:برخی از اقوام هستند که قرآن را برای غیر خدا فرا میگیرند و از آن به عنوان وسیله ای از آلات موسیقی استفاده میکنندو با قرآن غنا میکنند، تا اینکه فرمودند این اقوام طبل و آلات موسیقی را نیکو میشمارند امر به معروف و نهی از منکر را زشت میدانند. سپس فرمودند: اینان در ملکوت آسمانها پلیدهای نجس خوانده می شوند. (وسائل الشیعه، ج12، ص230، ح27) (تفسیر قمی، ص427)
*- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله:«خمسه لا ينظر الله اليهم يوم القيمه - الي ان قال: والمغني» (جامع احاديث، ج 22، ص 233)
یعنی: خداوند در قيامت به پنج طايفه نظر (رحمت) نميکند و يکی از آنان مغنی (آواز خوان) است.
*- از امام صادق علیه السلام درباره قول زور(که در آیه 30 سوره مبارکه حج آمده) سؤال شد، فرمودند:غناء همان قول زور و سخن باطل است... شما را از نواختن آلات موسیقی همچون صنج ها برحذر میدارم، همانا شیطان با کسیکه آنرا بنوازد به سرعت همراه میشود ملائکه از او فرار میکنند و نفرت دارند. هرکه در خانه اش چهل روز طنبور (سه تار) باشد غضب الهی را بسوی خود جلب کرده است. (من لایحضره الفقیه، ج4، ص46، ح6)
*- امام صادق علیهالسلام: «الْمُغَنِّيَةُ مَلْعُونَةٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَكَلَ كَسْبَهَا» یعنی: «زن خواننده و کسی که از کسب او بخورد، ملعون و مطرود از رحمت خداست» (وسائل الشيعه، ج 17، ابواب ما يکتسب به، باب 15، ص 121)
«المنجّم ملعون، و الکاهن ملعون، والساحر ملعون، و المغنيه ملعونه، و من آواها و اکل کسبها ملعون، و قال (ع): المنجم کالکاهن، و الکاهن کالساحر، و الساحر کالکافر، و الکافر في النار؛» (امع احاديث شيعه، ج 22، ص 241)
*- یعنی: منجّم ملعون است، کاهن ملعون است، ساحر ملعون است و زن خواننده ملعون است و هم چنين کسی که او را منزل دهد و از کسب و درآمد او مصرف کند ملعون است. و فرمود: منجم مثل کاهن، کاهن مانند ساحر، ساحر مثل کافر و کافر در آتش دوزخ است.»
خب، حالا این چند روایت را بشنوند چه میشود؟ حرفشان را پس میگیرند یا توجیه میکنند؟
الف – نظم منطقی در یک جامعه وقتی حاکم میشود که اولاً هر کسی در حوزهی مأموریت و مسئولیت خود کار کند و ثانیاً طبق فرموده خداوند متعال در قرآن کریم، هیچ کس در مسائلی که به آن علم ندارد، وارد نشود و همینطوری اظهار نظر نکند، چه رسد به این که با قطعیت بگوید و در نتیجه دستورالعمل نیز صادر کند که باید مجوز صادر بشود.
ترجمه: و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن (بر آن ایستادگی مکن)، زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد.
ب – به طور قطع گویندگان این قبیل سخنان، اساساً نه با اسلام و احکام اسلام آشنایی دارند و نه با موسیقی و خوانندگی و اصلاً نمیدانند آیا مطلقِ موسیقی حرام است یا موسیقی و خوانندگی نیز حلال و حرام دارد و مرز آنها کدام است؟ اگر از آنها بپرسند: فرق طرب و غنا، و سایر موسیقیها و خوانندگیها چیست؟ نمیدانند. اما اجتهاد نیز میکنند!
چند استفتاء:
*- دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
ج1و3) اگر صداى زن بهصورت غنا باشد و یا گوش دادن به صداى او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسدهاى بر آن مترتّب گردد و یا همراه با موسیقى لهوى و حرام باشد، جایز نیست.
ج2) غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.
*- دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده مىشود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند . و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمىشود . و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست . و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمىشود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است .و شنیدن صدای زن با تهیج جنسی جایز نیست.
*- دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بطور کلی همه آهنگ هایی که از آلات طرب باشد حرام است و غنا یعنی دور دادن صدا در گلو و خوانندگی زن به صورت غنا و شنیدن صدای او نیز حرام است.
*- سؤال: در باب صدای غنا منظور از مفسده چه نوع فسادی است؟ (مرجع: آیت الله خامنهای)
پاسخ: منظور از مفسده در این گونه مجالس این است که انسان از یاد خدا غافل شده و همین غفلت، زمینه دوری انسان از خدا و اخلاق شده و ورود به فساد و فحشا، افتادن در گناه و معصیت و
انحرافات جنسی و اخلاقی به دنبال خواهد داشت.(1)
آیا هنوز هم آقای داریوش پیرنیاکان در قالب اسلامشناس و فقیه قرار می گیرد و مدعی می شود که هیچ روایتی در اسلام وجود ندارد که براساس آن موسیقی حرام باشد!